Tuesday, March 19, 2013

ATV Kemensah Sebelum Kahwin

Assalamualaikum..





Kali ni aku nak becerita pasal ATV..korang taw ape menatang ATV tu?
jap ek..aku pun tak taw name penuh ATV tu sebenanye..
gugel jap ^_^
:
:
:
:
:
:
:
:
ATV+ All=Terrain Vehicle..
macam mane ghupe die?


haaa....tu dia!

aku memang seorang yang lasak!
haha..tetibe mengaku diri seorang lasak..pigida!
huhu..Tak abis cakap la..tu dulu..
dulu aku memang suke extreme sport..
yang mencabar la bak kate orang..
tapi sejak aku keje, jangan kate bersukan,
nak lari setempat pun aku malas..
niat nak bersukan tu ade..
tapi banyak kekangan..
Sebelum ni aku penah takluki Broga Hill..haaaa..hebat kan..
haha..aku taw ade yang tersenyum sinis sambil hati berkate "ekeleh..Broga je kotttt"
Tu kire salah satu kejayaan dalam idop aku gak taw..
lepas bertahun2 aku tak mendaki (tak penah mendaki pun..ngahaha)..
akhirnya aku berjaya sampai ke puncak dengan bangganye..walaupun aku hampir pengsan..penat woo..dengan tak stretching maen redah je..ko hengat bukit tu macam *bukit bangkong ke?tinggi gak taw bukit tu!Curam lagi tu bah..haaa...kan da feeling2 daki Gunung Kinabalu ni bahh...

Ok, aku da mule mengarut..
nak cerita pasal ATV masuk cerita Broga pule..

Aku memang da pasang niat nak wat 1 aktiviti yang extreme ngan kawan2 sebelum aku tamatkan zaman solo haku..
sob2..sedih plak tetibe..maaf kan aku SOLO..Jodoh aku da sampai..aku terpakse tamatkan riwayat kau..

Kenape kitorang pilih ATV?
Sebab..tu je extreme sport yang kitorang taw..nak mendaki, kitorang da wattt ~wat muke belagak..miahaha..padahal semputtt..~
sukan air pun kitorang da wat mase gi Pulau Pangkor 2 tahun lepas..~hampir lemas terkena sepakan berpadu bakal somi..die tak bersalah (walaupun dalam ati ade sekelumit salah kan die :) konon2 nak extreme sangat naek banana boat..sekali banana tu tebalik, dia tenggelam dengan aku2 di sepak nya.. T_T tapi xpe..tak sengaje..
Lucu la plak ingat pengalaman bercuti ngan kawan2 kat Pangkor dulu..rinduuuu..

Aku syorkan kat sesape yang masih solo tu korang nikmati la puas2 zaman bujang korang tu..
tapi ingat!jangan melampai batas ok!
ade hikmah yang tersendiri same ade bujang atau berkahwin..In Shaa Allah..
Yang penting lalui kehidupan korang dengan bahagia...senyummmmmmm tunjuk gigi semuaaaaaa :) ngeeeee~

Sebelum aku rase sendiri naek ATV tu, aku adela gugel siket2 kat blog2 orang yang da penah rase pengalaman naek ATV,
memang membakor semangat la kan..
tapi siyes memang terbaekkkkkkk!
ni bukan auta ok!
tapi bukan senang nak handle..
nampak je macam moto vrooommm..vroommm..
tapi bukan..kalau nak laju bukan pusing kat handle macam moto tu..
ni kena tekan gune ibu jari nak kawal kelajuan...sakitttt taw...pastu da tak boleh thumbs up..hukhuk~merengek2 kesakitan~
tapi time tu tunjuk macho la kan..takkan nak mengado2 plak..
nanti drop my waterface la...haaa...~terserlah keegoan aku kan~hehe
brake plak kat tangan je ade..
kalau moto aku memang jarang guna brek tangan..
aku biase gune brek kaki..tu yang kalau naek skuter memang aku fail nak brek tangan..
ini kan lagi naik ATV..berat weyh handle die...

Mule2 diorang ade wat briefing..
korang jangan risau..
jangan print ayat2 aku kat blog ni nak jadikan manual plak..hahaha
diorang ajar macam mane nak brek, macam mane nak tekan minyak..selebihnya..pandai2 la korang..sebab cabarannye bermule bile korang da bawak sendiri ATV tu..(aku dah mule gune ayat2 skema)

Diorang bagi korang test drive dulu..tawaf kat area registration area tu..bile korang da yakin boleh!diorang bawak la ke laluan sebenar..Haaaaa..
Jangan harap laluan yang korang nak lalu tu macam laluan korang bersiar2 di hutan lipur lintang ataupun Bukit Cerakah..
Sangat extreme OK!
memang tak tercapai akalmu la..
Aku takde pic laluan tu la..memang tak sempat la aku nak amik pic bile da pegang handle tu..
FOKUS!ade laluan curam 70-80 darjah macam tu..giler tak?tapi memang terbaekkkk wok!

Kitorang menuju ke Air Terjun Sofea Jean..
amik mase dalam 45 minit gak la nak sampai..
tu pun da merengek sendirian bile nak sampai..tak kuase nak lalu laluan yang sangat menggerunkan tu..dengan sakit ibu jari lagi..
dan akhirnya!sampai gak!Alhamdulillah..
~sambil nyanyi lagu Black Sopia Jane~





Kitorang lepak kat situ 1 jam lebih kot..
Abang yang guide kitorang sporting..patutnye 1 jam je..tp de group yang sebelum kitorang sampai lagi lame..dekat 2 jam kot diorang lepak situ..ceh! dapat port best boleh la..
kitorang datang kendian dapat la port lubuk..camne nak mandi dengan riang?xpuas taw..
tapi takpe...aku tetap berpuas ati..memang pengalaman yang sangat best!

Ehhhhh...cerita aku belum abis lagi la..
tu baru satu hala..nak balik belom cerita lagi..hahaha...
padan muke korang kena bace lagi walaupun aku taw da ade yang bosan dengar cerita aku ni..

Balik nye kitorang lalu laluan yang same mase pegi..
memang da tebayang2 la jalan die..
adoiii..masetu rase nak tinggal je ATV kat situ nak balik jalan kaki..
tapi aku tgk Azie, Piah ngan Seha steady je...
Tu yang membakor semangat tu..
Tibe2 aku bermotivasi sendiri kan..
Bile pergi korang kene turun curam 70-80 darjah, make baliknye korang kena la naik curam 70-80 darjah tu...
haaaaa...ko hade??
kalau korang tak kekalkan momentum kelajuan tu memang ATV tu berundur balik..memang ngeriii..
haaa..pasni boleh la aku mendaftar kat mane2 casting drama or film nak wat aksi ngeri..

Tapi feeling naek ATV tu jadi makin best bile korang da pro..bile da pandai nak handle ATV tu..Bile balik tu aku rase excited plak..
Balik tu da rase mcm pro plak kan..series weyhhh..btul2 extreme..so sesape yang minat axtreme and adventure activity, boleh la try ATV ni..weeeeehuuuu..

Aku ngan kengkawan aku amik Pakej Waterfall..
RM150 sorang..haha..da becerita panjang lebar baru aku nak bagitaw pakej ape aku amik..Kalau korang gi dalam group, better korang wat booking for reservation..korang leh kol owner die trus..

Bile da sampai, kitorang pun amik la gamba kat 'batu bersurat' yang ade kat situ..
tu memang port wajib amik gambo la kirenye..kalau korang tak amik gamba kat situ maka tak lengkap la aktivit extreme korang..hehehe..



Yang bestnye diorang de sediakan kemudahan surau, bilik air, kolam renang (haaa..pasti korang impikan kolam renang air biru tu..huhu) kolam ala-ala kolah je..boleh la wat berendam..

Pastu kitorang tak terus balik..kitorang cari port nak makan..menu wajib aku adalah sandwich..
haha..kalau ade ape2 event pun aku akan tetap nak bawak sandwich..
pastu bukan sandwich terus makan ngap tu..
nak sandwich, wat sendiri..aku bawak bahan je..roti, sardin (yang da dimasak) ngan mayonis..
korang sandwich kan la roti tu sendiri..jangan nak malas2 ok..aku je boleh malas..huahua..seha bawak nasi impit lauk kuah lontong..sangat seronok plak..puas makan ramai2 dengan makanan yang ade..sandwich aku pun jadi sangat sedap macam rase lasagna pizza hut gitu..kahkahkah..

Kitorang nye port makan kat hutan rimba..
best giler weyh tempat tu...tak jauh dari ATV Park..aku memang suke ngan Green Nature..Tempat tu memang best..ala2 romantika de amor.. bilik air yang mengerikan, tapi sebenanyer best!ok!stop sampai situ..takkan kisah dalam bilik air aku pun nak cite...~sudah cukup sudah..cukup sampai di sini saja~ korang hayatilah gambor2 yang aku sempat amik ni..











Anyway!good Luck untuk sesape yang nak mencube ATV tu..tak payah la nak prektis bawak motor ke hape..ATV tu de 4 tayar..toksah risau..




No comments: