Monday, April 29, 2013

Tips Memilih Contact Lense Ketika Bersanding

Assalamualaikum..

Memandangkan arini ari Isnin..
So mood pun blues la ek..
mengantokk..malas...rase nak lempang2 orang je tanpe sebab..sape yang rase same macam aku angkat tangan!
sapa yang suka ari Isnin adalah mereka2 yang workaholic..tapi aku??aku adalah chocoholic..setiap isnin aku cari coklat utnuk dimakan..coklat sangat sedap!

Anyway..penantian itu suatu penyiksaan..(huh!asal arini ayat aku novel sangat haaa???!!)
Orang nak kawen dok menghitung hari nak menikah..
aku ni yang nak kawen dok menghitung hari nak berenti keje..sangat tak bermotivasi..
aku last keje kat sini 16hb May 2013..
10hb Jun start keje tempat baru..In shaa Allah..
skang ni datang je tempat keje fikiran ku da menerawang..
banyak benda tak setel..
selagi belum kawin, selagi tu ade je yang tak cukup..
nak tau tak?
Aku da membuat kesilapan kali kedua..hurmmmmm...
Aku tak taw mane silapnye sebenarnye..hurmmmm..cewah..macam masalah besar sangat.

Aku da beli contact lense untuk majlis aku nanti..
Aku beli kat kdai cermin mate yang selalu aku gi sebab aku kenal amoi2 kat situ..jangan beli kat orang2 yang tak berdaftar taw..AMARAN KERAS OK!Bahaya untuk mata korang..

masalahnye aku ngengade beli kaler grey..aku da penah beli kaler grey sebelum ni time bertunang..
masalahnye lagi bile aku pkai lens tu die jadi biru!!kalau biru jadi macam Bella Twilight takpe..ni jadi macam Mak Jemah..haaaa...Kalau muke cam Kak Ton Ok lagi kot..Comey tak Kak Ton??
haha...tula...Muke jawe ade ati nak pakai lens kaler pelik2..hamik kaw..
apesal aku tengok kawan aku pkai grey nampak cam natural je..
aku pakai jadi laen warne plak?huhu..tulah akibatnye nak sangat tuka warne mate kononnya nak nampak gojes...memang tak pakai la jawabnya..
haaaa..nampak tak pembaziran aku disitu??Jadi, aku membuat kesimpulan sendiri disini aku memang dilahirkan untuk mempunyai mata berwarna hitam..walaupun tak berapa nak hitam sangat..ala-ala dark brown gitu (prasan!!ayat ini tak ditapis..maaf kan saye pada yang nak termuntah bile bace..saya tak sediakan baldi muntah disini)..

Ok..macam biasela..sebelum aku sentuh topik utama confirm korang kena bace intro aku yang penuh berinformasi tadi kannn.padan muke korang..miahahaa..
anyway thanks sebab sudi bace..

Tips memilih Contact Lense ketika Bersanding (Bace same dengan nada Fara Fauzana dalam top 5):

1) Aku sarankan korang beli kat kedai yang berdaftar..beli kat kedai cermin mate la senang cakap..
Kementerian Kesihatan yang sarankan eh..bukan aku yang suke2 saran..Tapi seriously la kan..aku pernah beli sekali kat kawan aku yang jual secara online..masetu terpengaruh..walaupun aku sebenarnye memang berkeras tak pecaye contact lense online..da die datang kat aku beriye jual "Falah..beli la Lense dali saye..cantik2 maaaa..u selalu pakai itu contact lense bukann??u cuba la kaler lain..blue kaler pun cantik maaa".."Time tu dalam ati aku da terkekek2 je..sebut name aku pun tak betul, nak offer aku plak..Farah la amoiii..bukan Falah!atuyaiii..
Bile da dapat tu memang aku pakai sekali je..sangat tak selesa..rase macam de kertas telekat kat mate..pastu cepat kering..Baru nak feeling2 Paris Hilton..jadi Jemah Hilton plak..



Kesilapan yang selalu jadi adelah pengantin memandang enteng (wah!lame aku tak dengan enteng2 nih..camne aku blh tercakap pkataan tu)..pengantin selalu pikir "takpelahhh..pakai kejap je time bersanding..beli yang murah2 yang online tu je la..."..jangan amik risiko ok..walaupun kejap tapi kesan die mungkin seumor hidop!haaa..scary kan??rase tak payah la aku terangkan kesan2 yang kemungkinan berlaku kalau pakai lense yang tak terjamin sumbernya. Korang pun da taw kan..beli yang kat optical shop pn bukan mahal sangat RM30++ je pun..

2) Tips seterusnya adalah..korang jangan nak merepek pilih kaler atau corak lense yang daring2 kalau nak nampak sweet..tetibe korang amik kaler oren,merah, kuning ke..wooowooo...
Pengantin selalunya mesti nak nampak sweet je..
jadi better amik kaler yang nampak natural..
Aku suke brown atau hazel almond..dan aku rase kaler tu seswai untuk wanita2 asia..
wah..macam iklan plak..
grey pun buleh..tapi macam kes aku, aku tak layak memakai grey..sodihhhh...
bukan saje kelihatan macam mak Jemah..mak Jemah pun lagi cantik dari aku..aku nampak garang..padahal aku amik grey yang soft da..



3) Make up juga memainkan peranan yang penting..
kalau korang da terbeli kaler yang daring dan korang hentak2 kaki gak nak pakai kaler tu, korang request la mekap tang mata yang soft2 gitu..biar kontra sket..nampak macam barbie doll..tapi kalau da mate ko kaler oren, pastu wat smokey eyes lagi..waduhhhh!enggak bisa sih..
macam Masquarade Party plak..pengantin kena la macam pwincesss..ayu2..tak gitu? Nanti cameraman pun sojuk yo mato nak amek gamba pengantin..dalam gamba pun xdela nampak awkward kan..
macam aku skang..sampai arini tak abis tengok pic sendiri bertunang..
mimpi ngeri tengok ghupe sendiri macam nak gi Halloween Party..kesian2..

4) Ok, tips yang ni aku tujukan kepada mereka2 yang masih amatur ataupun baru nak beli contact lense..Contact lense ada yang Big eye iaitu membuatkan biji mate korang nampak besar..dan yang bukan big eye tu yang biase sama besar ngan mata original..Kalau nak nampak macam barbie doll dan perasan nak nampak macam K-Pop tu biasenye pakai yang Big Eye..Tapi awas!lense big eye hanya akan sesuai mengikut bentok dan jenis mata setiap individu..kalau bentuk mata bulat ngan besar memang cantik..tapi kalau mate tak brape nak besar macam aku tak bape seswai la kot..tapi aku peduli ape..aku pakai gak..hahaha..kalau mate kecik aku mintak maap la..tak dapek den nak nolong..bersyukur apa yang ada :) ataupun mata korang jadi cenggini..



habih tertutup mato ekau..uuuuuyaiii..MISTERI sungguh!

5)Aku rase ni tips yang last la..
penat la nak karang ayat..bape jam aku menaip ni tak siap2..
tegendale keje opis aku..
tips terakhir ni..bawaklah wang secukupnya time nak beli lens tu..huh!tak membantu langsung..
ok2..siyes..tips last ni korang pilihlah brand yang korang selesa pakai..aku biasa pakai Blincon..Teringin nak try Fresh Kon..1 fine day, I will try..tah bile tah..aku suka pakai Blincon sebab dia ade warranty..kalau 1st try pakai tak selesa boleh tuka..die de bagi member card..sekali korang beli dapat 1 cop..klau beli 10 kali lens dapat percuma 1..kalau lens yang expired 3 bulan tu korang darab la sendiri tahun bile korang leh dapat free 1..ngahaha ^_^





No comments: