Saturday, April 27, 2013

Rezeki Kahwin

Assalamualaikum..

Arini aku nak share berita gumbira..
Alhamdulillah..aku dapat keje baru :)
Yang best nye aku dapat keje dekat ngan kampung..
Orang kate rezeki nak kahwin..
Allah janjikan rezeki dan hikmah pada setiap apa yang berlaku..
Banyak dugaan yang aku lalui sampai hubungan hampir2 kecundang di tengah jalan(ayat novel)..
Dengan berkat sabar, usaha dan tawakal akhirnya segalanya berbaloi..



Aku share cite ni sbb aku nak bagi inspirasi ngan motivasi kat bakal-bakal pengantin (bahasa Melayu) atau lebih canggihnye dipanggil B2B agar lebih tabah menghadapi dugaan..cayok!..
Memang aku tak nafikan dugaan nak menuju ke alam perkahwinan tu memang besar..
yang penting korang kena pandai handle..ape2 pun korang kena sabar..gadoh2 tu bese la..tapi jangan gadoh tahap kena belasah plak..tu memang over la kannn..
Meh sini bace rentetan hidup aku untuk korang jadikan pedoman..wah!bajet ade orang nak jadikan idola la kan..(feeling2 Fatin Liyana kejap..walaupun hakikatnya aku cuma Farah Liyana)..hehe ^_^

Sesungguhnya orang tak tahu ape yang kita rasa..
Lagi2 aku jenis suka 'simpan' punya olang..aiyak..tibe2 jadi cine bukit plak..pembetulan..orang!
orang tengok kita cool je..tapi dalam hati macam2 ada aku habaq hang..yang penting steadyyyy..yeyeh!huh!ape kes ni??ok2..meh mula cerita...

Aku bertunang 23hb Januari 2012 (kalau tak silap)..
errrr..ha..betul la tarikh tu..hehe..
lepas tarikh tu, bermulalah kehidupan aku sebagai tunangan orang..(memang la kan..da bertunang mesti la smua orang taw da jadi tunang orang..kecoh je aku ni!!?)..
dugaan nak tetapkan tarikh kawen..
mula-mula decide nak 'ikat' setahun..tu pun kitorang je yang memandai tetapkan sendiri..orang tua kitorang ikot je..
yela..sebab nak kawen zaman skang ni bukan macam zaman dulu..
banyak kos nak kena cover..fuhhh!.

Mula2 decide nak wat majlis time besday aku 2hb January (jangan cakap aku tua!piat telinge kangg)..tapi pikir kan kesian plak budak2 da nak masuk sekolah..ksian plak kat kakak2 aku nanti..anak-anak diorang berator nak beli baju sekolah..aku sebok nak kawen..
so aku pun mengalah..nak wat bulan 3 clash ngan tarikh majlis anak buah abang ipar aku plak (so nanti abang aku pening nak gi majlis mane)..lepas tuka bape kali baru la noktah!muktamad 25hb May 2013.. In Shaa Allah..aminnn..ikatan ptunangan kitorang pun genap la setahun setengah..lalui setahun setengah tu macam bertahun2 lamanya..

Dalam tempoh tarikh kawen yang beranjak2 tu la macam2 dugaan datang..Mak sakit, abah operate..aku eksiden, tunang aku eksiden,kereta rosak, aku operate mata, kereta rosak lagi..dan rosak lagi..dan lagi..kereta kena tarik..fuhhh!MasyaAllah..yang penting, klau nak hadapi semua dugaan tu, korang kena tenang..jangan banyak mengeluh..Banyakkan istighfar..gembirakan hati mak ayah korang..banyakkan bersedekah...In shaa Allah REZEKI datang tanpa kita duga..Alhamdulillah sekarang ni semua baek2 je..harap2 dipermudahkan..



2 bulan sebelum aku bertunang aku dapat offer kat tempat sekarang (USJ)..time tu pun dugaan besar gak sebab aku berhenti kerja sebab teraniaya..tapi ade hikmahnya..aku dapat jadi cikgu..abis je jd cikgu sebulan aku trus dapat offer keje kat USJ..
2 bulan sebelum aku nikah Allah bagi rezeki aku dapat kerja dekat ngan umah dan gaji pun Alhamdulillah bertambah..
Subhanallah..kuasa Allah..cantik perancangan Nya..

so skang ni aku ngah dalam notis sebulan..aku berhenti ngam2 seminggu sebelum nikah..sempat la aku prepare ape yang patut nanti..
sebelum ni naek pening gak pale nak plan cuti..nak reschedule kerja kat opis lagi..nak honeymoon lagi..cewah!
In shaa Allah aku start keje kat opis baru btul2 pas balik honeymoon :)
bila da tender resignation ni baru la sempat nak fikir preparation kawin..baru la semangat siket..
Semoga apa yang dirancang berjalan dengan lancar :) aminnnnnn...

Tetibe gatal nak letak pic pre wedd..lalala~
esok2 aku upload lagi pic pre wedding aku yang tak semenggah tu ye :P



p/s: Baju nikah aku da siap...teruja giler bile tailor tunjuk pic baju aku yang da siap...wuuuu!cantik..


No comments: